עוד לילה לבן: למה התינוק שלי לא ישן?

כשנולד תינוק, אנו מגלים במהרה שהשינה שלו היא עולם שלם שיש להכיר. כולם יודעים ששנתו של התינוק חשובה מאוד להתפתחותו ובמהלך שנת הלילה פועל הורמון הגדילה, המערכת החיסונית מתפתחת והמוח מעבד את מה שלמד במהלך היום.

לכן הכנו עבורכם את המדריך להיכרות עם שנתו של התינוק בחודשים הראשונים לחייו על פי שרי גלזר, בעלת המרכז להכשרת יועצות שינה

איך יודעים אם התינוק עייף?

התינוק אינו יודע לדבר ולבקש את מה שהוא זקוק לו, הוא כן יודע לבכות או לעשות סימנים שעלינו לזהות: למשל הכנסת האגרוף לפה משמעותו רעב, ואילו שפשוף עיניים, פיהוק, משחק באוזניים או בשיער או גבות מאדימות – משמעותם עייפות. צווחות רמות לרוב משמעותן כאב (הגזים המפורסמים), ולפעמים הם פשוט זקוקים לנו – לריח שלנו, לחום הגוף שלנו, שחיוני להתפתחותם. עוד ברחם הם היו עטופים, מוגנים ועם מגע הדוק של גופנו. לפתע אחרי 9 חודשים הם צריכים להתרגל לאורות, לרעשים, לפרצופים, למרקמים שונים של מגע וקשה להם ללא המגע התמידי. חלקם מסתגלים בקלות רבה יותר, וחלקם זקוקים למגע הזה לאורך שעות רבות של היום. חלקם מצליחים להירדם במיטתם, רק אם נזהה את סימני העייפות בזמן ונניח אותם במיטה, וחלקם יצרחו ויהיו זקוקים לעזרתנו.

החודשים הראשונים

בחודשים הראשונים שנת התינוק מפוזרת ולא מאורגנת במחזורי שינה. מחזורי השינה מתגבשים רק אחרי גיל 3 חודשים (והם אחת הסיבות למשבר גיל הארבעה חודשים שבו לפתע הם מתעוררים כל 40 דקות בתנומות יום).

ישן ביום וער בלילה

לעיתים השינה בגילאים קטנטנים אלה הפוכה: ביום הם ישנים, ובלילה מתעוררים. למה זה קורה? בזמן ההיריון אמא מסתובבת כל היום בעבודה, בסידורים, והתינוק מתנענע כך ברחם ונרדם. ואז, בערב, היא מגיעה הביתה ומתיישבת לנוח, וברגע שהוא לא חש בנענועים הוא מתעורר. תינוקות רבים ממשיכים את סדר היום הזה גם מחוץ לרחם, ממשיכים לישון ביום ונעזרים בנענוע כמו שחוו ברחם, ובלילה מתעוררים וההורים מרוטים.

רק על הידיים

רבים מתייחסים לשלושת החודשים הראשונים בחייו של התינוק כטרימסטר הרביעי של ההיריון: הוא עדיין זקוק המון למגע וחום ולכן מומלץ מאוד להשתמש בשמיכות עיטוף שידמו את התחושה ברחם על מנת לסייע בהרדמה. כשמבחינים בסימני העייפות, אפשר לנסות להרגיע על הידיים, להשתמש בצליל מונוטוני (לחישות, שירה, יש גם צלילים שונים באפליקציות), ולנסות להניח במיטה עטוף על הגב ולטפוח עם הלחישות להרדמה. אם הוא נרדם כך בקלות וברוגע – זכינו!

עם זאת, במידה והתינוק שלנו בוכה ולא מצליח להירדם במיטה, בשורות מרגיעות: הוא בסדר! בחודשים הראשונים תינוקות רבים זקוקים לידיים ולחום גופנו להירדמות. אפשר להרים על הידיים, להיעזר במנשא, לטפוח על גבו וללחוש, לנענע מעט להרגעה אך להשתדל שיירדם ללא נענוע שכן זה הרגל שקשה להיפטר ממנו בהמשך. אם הוא מתעורר מיד עם ההנחה במיטה, ניתן להמתין 20 דקות על הידיים שייכנס לשלב השינה העמוקה ואז להניח. לפעמים זה מצליח, ולפעמים בגלל שמחזורי השינה עדיין אינם מאורגנים – הוא יתעורר בכל מקרה. טיפ: לחמם מעט את המזרן עם מייבש שיער או כרית חימום ולהניח אותם עטופים בזריזות על המשטח החם, וכך פחות יחושו בהבדל בין גופכם החם לבין המזרן, ויצליחו להמשיך את השינה גם במיטה.

מה עושים עם השינה במהלך היום?

בחודשים הראשונים התינוק מכתיב את הקצב. ההאכלה היא על פי דרישה והיא מחלקת את היום. לרוב התינוק יונק כל שעתיים שלוש לערך, כל אחד והקצב שלו והצורך שלו, וכך נוצרת שגרה. השגרה המומלצת היא: קימה והאכלה, פרק ערות. זה יכול להיות אפילו עשר דקות בשבועות הראשונים ומיד שוב נראה סימני עייפות ולאחריה הירדמות. ישנם תינוקות שזקוקים לישון מרבית שעות היממה וכך הם גדלים, בערך עד גיל חודשיים. יש לשים לב לסימנים של עייפות ולהשכיב בזמן. אם פספסנו את הסימנים והתינוק כבר התחיל לבכות, חשוב מאוד להגיב לבכי באופן מיידי. חשוב להקשיב ולהבין מה הצורך שלו. בחודשים הראשונים אין "פינוק" ואין "הרגל", אלא צורך פיזיולוגי אמיתי שעלינו, ההורים, למלא.

הגענו ל- 6 שבועות

ניתן לבסס סדר יום מגיל 6 שבועות ואם מתקשים אז בגיל 3 חודשים. שווה לנסות כבר עם החזרה הביתה מבית היולדות. במידה ומתעוררים קשיים לחכות קצת ולנסות שוב.

עקרונות בביסוס סדר היום בחודשים הראשונים (וגם בהמשך):

  1. הפרדה בין האכלה ושינה. מרגע שההנקה מתבססת, רצוי שלא לאפשר הירדמות בהנקה או על הבקבוק. ראשית, הדבר מסוכן – תינוק שנשאר עם הבקבוק ללא השגחה עלול להירדם תוך כדי השתייה ועלול להיחנק חלילה אם הנוזל ממשיך לזרום לפיו. שנית, מדובר בתלות חזקה ביותר שאחר כך יהיה קשה לנתק, והתינוק עלול להתרגל להירדם רק בהנקה ולהתעורר בלילה כל שעה לשם כך. שלישית, הדבר משבש את סדר היום ומקשה על ההורה לזהות את צרכיו ורצונותיו של התינוק – האם הוא יונק כי הוא רעב או כי הוא עייף? ואם יירדם תוך כדי הנקה יתעורר שוב ושוב מרעב.
  2. הפרדה בין יום ולילה. יש לפתוח את החלונות בבוקר, ולדאוג לאור בשעות היום. בלילה להחשיך את החדר ולהרדים בחושך ולא מול מסכים ובאור.
  3. לצאת החוצה בכל יום. בכל יום יש לצאת לטיול קצר, לשאוף אוויר, לגינה וכד'.
  4. כינון טקס שינה. בגיל 6 שבועות (ניתן גם לפני כן) יש לכונן טקס שינה קבוע בשעות הערב. יש לערוך טקס קצר גם להרדמות ביום.

יש להשכיב לישון בלילה בין 18:30 ל-20:00 לכל המאוחר, תלוי בתינוק.

אז איך עושים את זה? איך מבססים את השגרה ומעניקים לתינוק שלנו את הצרכים שלו בזמן?

  1. תחילה, יש לכתוב הכל: מתי קם, מתי אכל, כמה זמן היה ער, מתי נרדם וכמה זמן ישן.
  2. לאחר שנכתוב את סדר היום נוכל להתחיל לחפש את הסימנים שמעידים על רעב / עייפות / גירוי יתר וכד', בערך על פי הזמנים שגילינו בסדר היום הכתוב.
  3. כשמתחילים להסדיר את סדר היום, חשוב לא להסתכל על השעון (כמו שעשינו בשלב הכתיבה), אלא על הסימנים של התינוק לרעב, עייפות ועוד. חשוב לזכור שהוא גדל ומתפתח וכל שבוע יכול לשנות את פרק הערות שלו.
  4. הדבר הכי קבוע אצל תינוקות: הכל משתנה כל הזמן! כל תינוק והקצב שלו.

שנת לילה

נכון שביום אוכלים ובלילה ישנים, אך תינוק בחודשים הראשונים גדל ואוכל ביום ובלילה כמעט ללא אבחנה. התינוק צריך לינוק בין 8-12 פעמים ביממה עד שבוע 6-8 על מנת שההנקה תתבסס. משבוע 6-8 אפשר להתחיל לרווח בעדינות בין ההנקות לטובת סדר יום, לטובת השינה ולטובת המוצקים שיגיעו בהמשך.

באיזה שלב התינוק בשל להירדם לבד?

אם חוויתם קשיים בחודשים הראשונים והידיים כבר נשברות מהרדמות, דעו שיש אור בקצה המנהרה. בגיל 5 חודשים אפשר להתחיל ללמד הירדמות עצמאית במיטה ולהגיע לשינה רציפה בלילה. בשלב זה התינוק כבר בשל קוגניטיבית ללמוד הירדמות עצמאית, הוא מבין פעולה ותוצאה. המלטונין (הורמון השינה) מופרש בגופו במידה מספקת – ולפיכך בגיל הזה ניתן ללמד אותו באופן הדרגתי להירדם בכוחות עצמו עם מענה מלא לבכי, עד שילמד לעשות זאת וכך יצליח לישון שינה רציפה יותר. מגיל זה אנחנו מתחילים לרווח את ההאכלה עוד ועוד ולהסתפק בהאכלה אחת לכל היותר. בגיל שנה לכל המאוחר (לרוב עוד קודם) ניתן לגמול מהאכלה לילית כי אין בה יותר צורך תזונתי.
הגעת לשלב הזה והתינוק שלך עדיין לא נרדם לבד? מומלץ לקרוא את הכתבה שלנו בנושא
טקס שינה
בהצלחה!